Skip to main content

To Κουκλοθέατρο ως ομαδικό παιχνίδι στο νηπιαγωγείο

Ως ένα ομαδικό παιχνίδι, τα παιδιά θα μπορούσαν να παίξουν κουκλοθέατρο, αναπαριστώντας ένα γνωστό παραμύθι. Το παιχνίδι αυτό, μπορεί να περιλαμβάνει παντομίμα, ρόλους, δραματοποίηση καταστάσεων, εξιστόρηση παραμυθιού, χορό, μουσική, κίνηση κτλ.
Κατά την προετοιμασία του παιχνιδιού, τα παιδιά είναι καλό να «ζεσταθούν», να προετοιμαστούν για την δραστηριότητα που θα ακολουθήσει, να εξοικειωθούν μεταξύ τους, να θέσουν σε κίνηση τα σώματα τους, να συγκεντρωθούν και να αναπτύξουν ένα αίσθημα συνεργασίας και εμπιστοσύνης μεταξύ τους.

Υπάρχουν ποικίλα παιχνίδια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για το ζέσταμα. Ένα από αυτά τα παιχνίδια, το οποίο θα εισάγει τα παιδιά και στο αντικείμενο του παιχνιδιού που είναι ο αυτοσχεδιασμός και η δραματοποίηση, είναι να περπατούν ελεύθερα στο χώρο εκφράζοντας κάποιο συναίσθημα σε υπερβολικό βαθμό όπως λύπη, θυμός, φόβος, χαρά κτλ. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά προετοιμάζονται να παίξουν κάποιον ρόλο, όπως θα ακολουθήσει και στο κουκλοθέατρο, ενώ παράλληλα τα βοηθά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Ένα ακόμα παιχνίδι είναι να φτιάξουν έναν κύκλο πιάνοντας τα χέρια και χωρίς να τα αφήσουν, να μπλεχτούν και στη συνέχεια να ξεμπλεχτούν. Με αυτό το παιχνίδι, τα παιδιά θα «δεθούν» μεταξύ τους, θα νιώσουν το μπλέξιμο που έχει συμβεί και το οποίο θα λύσουν ως ομάδα όταν ξεμπερδευτούν.

Περνώντας στο επόμενο στάδιο, το κυρίως θέμα, θα πρέπει τα παιδιά να γνωρίσουν ή να θυμηθούν το παραμύθι που θα παίξουν στο κουκλοθέατρο. Έτσι, ο εκπαιδευτικός ή κάποιο από τα μεγαλύτερα παιδιά διηγείται το παραμύθι στα υπόλοιπα. Τα παιδιά θα μπορούσαν να χωριστούν σε μικρότερες ομάδες και κάποιοι να αναλάβουν να φτιάξουν τα σκηνικά του θεάτρου, ενώ οι υπόλοιποι τις φιγούρες του παραμυθιού. Στη συνέχεια, όλα τα παιδιά θα μπορούσαν να παίξουν στην παράσταση με τις φιγούρες τους.

Τα παιδιά που έχουν αναλάβει το σκηνικό, μπορούν να παρουσιάσουν τις ιδέες τους για το πώς το φαντάζονται προσδίδοντας ορισμένα χαρακτηριστικά όπως φωτεινό, χαρούμενο, με πράσινο, με ήλιο, με σύννεφα, κτλ και στη συνέχεια να μαζέψουν τα κατάλληλα υλικά για να το φτιάξουν, όπως μαξιλάρια, χαρτόνια, χαρτόκουτα κτλ. Τα παιδιά που θα φτιάξουν τις φιγούρες, μπορούν να μιλήσουν για τις φιγούρες δίνοντας ορισμένα χαρακτηριστικά όπως όνομα, ηλικία, συναίσθημά κτλ. και στη συνέχεια να μαζέψουν και αυτά υλικά για να τις φτιάξουν.

Αφού όλα αυτά είναι έτοιμα, κάθε παιδί θα πάρει μία φιγούρα και θα ξεκινήσει το κουκλοθέατρο. Δίδοντας σε κάθε παιδί από μία φιγούρα, αυτομάτως αυτό μπαίνει μέσα στο ρόλο που θα ενσαρκώσει. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να προτρέψει τα παιδιά να ξεκινήσουν να προετοιμάζονται για το ρόλο τους, μιμούμενα διαφορετικές φωνές ή κουνώντας τις φιγούρες τους ανάλογα με τα συναισθήματα που έχει αυτός ο ήρωας στο παραμύθι. Το κουκλοθέατρο ξεκινά και τα παιδιά με βάση την ιστορία του παραμυθιού αρχίζουν να αυτοσχεδιάζουν τα λόγια του ήρωά τους και να αλληλοεπιδρούν με τους άλλους ήρωες. Δίνουν το ένα στο άλλο χρόνο να μιλήσει και κάνουν διάλογο για να προχωρήσει η ιστορία.
Όταν τελειώσει η ιστορία, τα παιδιά χρειάζεται να βγουν από το ρόλο. Αυτό μπορεί να γίνει με το να αφήνουν ένα-ένα τη φιγούρα τους σε ένα κουτί κάνοντας μία υπόκλιση μπροστά στα άλλα παιδιά.

Τέλος, ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά για το πώς βίωσαν την παραπάνω εμπειρία, ποια ήταν τα συναισθήματά τους, αν αντιμετώπισαν δυσκολίες και γενικά τη σύνδεση μεταξύ του ρόλου και της πραγματικής ζωής.

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...