Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους.
Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα.
Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα.
Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης.
Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολουθούνταν τα παραπάνω τρία βήματα που αναφέραμε και τα οποία θα αναλύσουμε παρακάτω.
Στάδιο προετοιμασίας
Σε αυτό το στάδιο, ο νηπιαγωγός έχει στόχο να εξηγήσει στα παιδιά τη σημαντικότητα της συνεργατικής μάθησης, το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στα πλαίσια αυτής και πιθανόν σε συνεργασία με τα παιδιά να θέσει κάποιους κανόνες για την ομαλή λειτουργία των ομάδων. Ακόμη, εξηγεί με λεπτομέρεια τη δραστηριότητα που έχουν να υλοποιήσουν τα παιδιά, πως μπορούν να την υλοποιήσουν και ποιο θα πρέπει να είναι το αποτέλεσμα. Στη συνέχεια, ο νηπιαγωγός είναι υπεύθυνος για τη σύσταση των ομάδων.
Στάδιο επεξεργασίας
Σε αυτό το στάδιο, ο νηπιαγωγός μπορεί να ορίσει συγκεκριμένους ρόλους για κάθε μαθητή. Για παράδειγμα, για τη δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι, θα μπορούσε ο ένας μαθητής να αναλάβει να συλλέξει αντικείμενα που μπορούν να κολλήσουν στον πίνακα, όπως άμμο, βότσαλα, κοχύλια, υφάσματα κτλ, ο δεύτερος μαθητής θα μπορούσε να αναλάβει να κολλάει αυτά τα αντικείμενα στον πίνακα αφού συμβουλευτεί την ομάδα του για το πώς θα τοποθετηθούν και ο τρίτος μαθητής θα μπορούσε να αναλάβει να ζωγραφίζει στον πίνακα. Φυσικά, ο νηπιαγωγός θα πρέπει να παρατηρεί τα παιδιά, να υπενθυμίζει τους ρόλους τους αν αυτό χρειαστεί, να τα καθοδηγεί και να τα εμψυχώνει. Στα πλαίσια αυτής της διαδικασίας, τα παιδιά πρέπει να έχουν την εντύπωση ότι κάνουν κάτι με έναν συμμαθητή τους και όχι ότι μαθαίνουν κάτι σε συνεργασία με κάποιον άλλον. Σημαντικό είναι να δημιουργείται ένα ευχάριστο κλίμα παρέας εντός της ομάδας, δίνοντας τους κίνητρο για περαιτέρω συνεργασία.
Στάδιο αξιολόγησης
Στο τέλος της δραστηριότητας, οι ομάδες μπορούν να παρουσιάσουν τον τελικό πίνακα που δημιούργησαν, εξηγώντας ποιο μέλος της ομάδας ανέλαβε τι προκειμένου να βγει το τελικό αποτέλεσμα. Επίσης, μπορούν να συζητήσουν τι πήγε καλά και τι όχι εντός της ομάδας, αν υπήρξε κάποιο πρόβλημα, πως το έλυσαν ή πως θα μπορούσαν να το βελτιώσουν στο μέλλον.
Comments
Post a Comment