Skip to main content

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους.
Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα.
Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης.

Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολουθούνταν τα παραπάνω τρία βήματα που αναφέραμε και τα οποία θα αναλύσουμε παρακάτω.

Στάδιο προετοιμασίας
Σε αυτό το στάδιο, ο νηπιαγωγός έχει στόχο να εξηγήσει στα παιδιά τη σημαντικότητα της συνεργατικής μάθησης, το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στα πλαίσια αυτής και πιθανόν σε συνεργασία με τα παιδιά να θέσει κάποιους κανόνες για την ομαλή λειτουργία των ομάδων. Ακόμη, εξηγεί με λεπτομέρεια τη δραστηριότητα που έχουν να υλοποιήσουν τα παιδιά, πως μπορούν να την υλοποιήσουν και ποιο θα πρέπει να είναι το αποτέλεσμα. Στη συνέχεια, ο νηπιαγωγός είναι υπεύθυνος για τη σύσταση των ομάδων.

Στάδιο επεξεργασίας
Σε αυτό το στάδιο, ο νηπιαγωγός μπορεί να ορίσει συγκεκριμένους ρόλους για κάθε μαθητή. Για παράδειγμα, για τη δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι, θα μπορούσε ο ένας μαθητής να αναλάβει να συλλέξει αντικείμενα που μπορούν να κολλήσουν στον πίνακα, όπως άμμο, βότσαλα, κοχύλια, υφάσματα κτλ, ο δεύτερος μαθητής θα μπορούσε να αναλάβει να κολλάει αυτά τα αντικείμενα στον πίνακα αφού συμβουλευτεί την ομάδα του για το πώς θα τοποθετηθούν και ο τρίτος μαθητής θα μπορούσε να αναλάβει να ζωγραφίζει στον πίνακα. Φυσικά, ο νηπιαγωγός θα πρέπει να παρατηρεί τα παιδιά, να υπενθυμίζει τους ρόλους τους αν αυτό χρειαστεί, να τα καθοδηγεί και να τα εμψυχώνει. Στα πλαίσια αυτής της διαδικασίας, τα παιδιά πρέπει να έχουν την εντύπωση ότι κάνουν κάτι με έναν συμμαθητή τους και όχι ότι μαθαίνουν κάτι σε συνεργασία με κάποιον άλλον. Σημαντικό είναι να δημιουργείται ένα ευχάριστο κλίμα παρέας εντός της ομάδας, δίνοντας τους κίνητρο για περαιτέρω συνεργασία.

Στάδιο αξιολόγησης
Στο τέλος της δραστηριότητας, οι ομάδες μπορούν να παρουσιάσουν τον τελικό πίνακα που δημιούργησαν, εξηγώντας ποιο μέλος της ομάδας ανέλαβε τι προκειμένου να βγει το τελικό αποτέλεσμα. Επίσης, μπορούν να συζητήσουν τι πήγε καλά και τι όχι εντός της ομάδας, αν υπήρξε κάποιο πρόβλημα, πως το έλυσαν ή πως θα μπορούσαν να το βελτιώσουν στο μέλλον.

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...