Skip to main content

Η επικοινωνιακή υγιεινή στην προσχολική τάξη

Προκειμένου να εφαρμοστεί επιτυχώς η «επικοινωνιακή υγιεινή» στο νηπιαγωγείο, θα πρέπει η επικοινωνία να είναι: 
  • Ανάλογη με τον αποδέκτη. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το στάδιο ανάπτυξης και ωριμότητας των παιδιών, καθώς και οι προσωπικές τους ιδιαιτερότητες και η ψυχική τους διάθεση τη δεδομένη στιγμή. Χαρακτηριστικό είναι ότι επικοινωνούμε με διαφορετικό τρόπο με ένα νήπιο και διαφορετικά με ένα παιδί μεγαλύτερης ηλικίας. 
  • Ανάλογη με την περίπτωση. Η επικοινωνία δε θα πρέπει να είναι πάντοτε η ίδια σε όλες τις περιπτώσεις, αντιθέτως θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαιτερότητα κάθε περίπτωσης προκειμένου να οριστεί ο τρόπος επικοινωνίας. 
  • Ανάλογη με το ίδρυμα, διότι κάθε χώρος διέπεται από διαφορετικούς κανόνες. 
  • Ανάλογη με το περιεχόμενο του θέματος. Ο τρόπος που επικοινωνούμε είναι διαφορετικός ανάλογα με το περιεχόμενο του θέματος. Για παράδειγμα επικοινωνούμε διαφορετικά όταν παίζουμε θέατρο και διαφορετικά όταν μαθαίνουμε γεωγραφία ή μαθηματικά. 
Ένα απλό παράδειγμα στο οποίο διαφαίνεται η εφαρμογή των αρχών της επικοινωνιακής υγιεινής, θα μπορούσε να είναι όταν οι νηπιαγωγοί παρατηρούν τα παιδιά με προσοχή και ενδιαφέρον και εκτιμούν το αναπτυξιακό τους στάδιο και την ψυχική τους κατάσταση. Θα μπορούσαν να τα εκτιμήσουν αυτά βάζοντας τα παιδιά να κάνουν μία δραστηριότητα, όπως να ζωγραφίσουν κάτι, να κάνουν κολάζ, να φτιάξουν ένα παζλ ή οτιδήποτε άλλο. Μέσα από την επίδοση των παιδιών, η νηπιαγωγός θα μπορέσει να καταλάβει το στάδιο ανάπτυξης στο οποίο βρίσκονται, ενώ θα εκτιμήσει παράλληλα και την ψυχική τους κατάσταση, αναλόγως με το πώς συμπεριφέρονταν σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας. Έτσι, η νηπιαγωγός θα επικοινωνήσει διαφορετικά σε παιδιά που είναι λιγότερο ώριμα ή η ψυχική τους κατάσταση φαίνεται πιο εύθραυστη. Ακόμη, θα θέσει διαφορετικές αρμοδιότητες σε κάθε παιδί και θα έχει διαφορετικές και πιο ρεαλιστικές προσδοκίες. 

Η επικοινωνιακή υγιεινή στην προσχολική τάξη προϋποθέτει ότι η νηπιαγωγός κατανοεί και αποδέχεται τα νήπια και είναι σε θέση να τα στηρίξει όποτε το χρειαστούν. Για παράδειγμα, αν την ώρα που το παιδί λύνει το παζλ πάρει μία έκφραση προβληματισμού και απογοήτευσης, η νηπιαγωγός θα πρέπει να είναι σε θέση να ερμηνεύσει αυτό το μη λεκτικό μήνυμα του παιδιού και να το στηρίξει, λέγοντάς του για παράδειγμα «Φαίνεσαι κάπως προβληματισμένος. Είναι λίγο δύσκολο αυτό το σημείο. Τι θα έλεγες να προσπαθούσα να βάλω αυτό το κομμάτι εγώ και να συνεχίσεις εσύ με το υπόλοιπο;». Αφού βοηθήσει η νηπιαγωγός, θα μπορούσε να συνεχίσει να παρατηρεί το παιδί και να το ενθαρρύνει (ακόμα και με ένα βλέμμα) όταν βάζει ένα κομμάτι του παζλ σωστά. Γενικότερα, η οποιαδήποτε θετική ανταπόκριση των νηπιαγωγών βοηθάει πολύ στην ενθάρρυνση των παιδιών και προάγει τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες.

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...