Skip to main content

Ένταξη απομονωμένων παιδιών μέσα από ομαδικά παιχνίδια

Στην περίπτωση που κάποια παιδιά είναι τελείως απομονωμένα από την υπόλοιπη ομάδα, πιθανόν να πρέπει να γίνουν (ξανά) κάποια βασικά παιχνίδια γνωριμίας και εξοικείωσης για να μπορέσουν τα παιδιά να νιώσουν άνετα μέσα στην ομάδα και πιθανόν να ανοιχτούν για να μπορέσουν στη συνέχεια να λάβουν μέρος και σε πιο προχωρημένα παιχνίδια.
Πέρα από τα παιχνίδια γνωριμίας, πως με λένε, το αγαπημένο μου/σου, ξέρω κάποιον κτλ., πολύ χρήσιμο στη συγκεκριμένη περίπτωση μπορεί να ήταν ένα παιχνίδι στο οποίο θα μπορέσει ο εκπαιδευτικός να ενθαρρύνει τα απομονωμένα παιδιά βάζοντάς τα πρωταγωνιστές. 
Για παράδειγμα, στο παιχνίδι «κάνε ότι κάνω» θα μπορούσε να ξεκινήσει ο εκπαιδευτικός να κάνει ήχους ή κινήσεις τις οποίες θα πρέπει να μιμηθούν όλα τα παιδιά. Στη συνέχεια μπορεί να ζητήσει από το απομονωμένο παιδί να πάρει τη θέση του και να κάνει κινήσεις που θα πρέπει να μιμηθούν όλοι οι υπόλοιποι. Καλό θα ήταν, για να μην είναι το παιδί απροετοίμαστο και αγχωθεί, να γίνει ξεκάθαρο από την αρχή ότι θα ξεκινήσει ο εκπαιδευτικός και μετά θα συνεχίσει (ο Γιάννης – το απομονωμένο παιδί) και στη συνέχεια θα ορίσει ο Γιάννης τον επόμενο κοκ. Για να το διευκολύνει, μπορεί στην αρχή να του δίνει ιδέες όπως «σήκωσε το χέρι σου», «κάνε κουτσό» «κάνε κάτι άλλο…». Πιθανόν αυτή η άσκηση να «ξεκουμπώσει» το παιδί, νιώθοντας «αρχηγός» μίας δραστηριότητας.

Επίσης χρήσιμα παιχνίδια στην περίπτωση απομονωμένων παιδιών, θα μπορούσε να είναι τα παιχνίδια ενσυναίσθησης, όπως οι σιωπηλοί χαιρετισμοί, στο οποίο τα παιδιά πρέπει να χαιρετιούνται φιλικά μεταξύ τους χωρίς να μιλούν, πχ. χαμογελώντας, κουνώντας το χέρι τους, κτλ. Σε μία τέτοια δραστηριότητα, το απομονωμένο παιδί πιθανόν να μπορέσει να ανταποκριθεί εύκολα και με αυτόν τον τρόπο να έρθει πιο κοντά με τα υπόλοιπα παιδιά.

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...