Skip to main content

Συμμόρφωση στους κανόνες του ομαδικού παιχνιδιού: Βιωματική μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση

Η βιωματική μάθηση αποτελεί σήμερα τον πλέον προτεινόμενο τρόπο μάθησης από την προσχολική ηλικία μέχρι και την συνεχιζόμενη κατάρτιση ενηλίκων. Με την έννοια βιωματική μάθηση αναφερόμαστε στο «learning by doing» κατά το οποίο ο μαθητής συμμετέχει ενεργά σε δραστηριότητες και μαθαίνει μέσα από την εμπειρία αυτή. 

Κάποια από τα βασικότερα εργαλεία της βιωματικής εκπαίδευσης είναι τα ακόλουθα: 
  • εργασία σε ομάδες 
  • έρευνα πεδίου
  • παραγωγή και χρήση οπτικοακουστικών μέσων
  • βιωματικές αναπαραστάσεις
  • παιχνίδια
  • τεχνικές λόγου (ημερολόγιο, αφήγηση ιστοριών, δημιουργική γραφή)
  • δραστηριότητες εικαστικής δημιουργίας, και 
  • παιχνίδι ρόλων και θεατρική δημιουργία. 
Παρακάτω θα περιγράψω ένα παράδειγμα εφαρμογής της βιωματικής μάθησης στην προσχολική εκπαίδευση με θέμα τη συμμόρφωση στους κανόνες του ομαδικού παιχνιδιού. 
Συζήτηση 
Ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να ξεκινήσει μία συζήτηση με τα παιδιά ζητώντας τους να περιγράψουν ποιοι μπορεί να είναι κάποιοι από τους κανόνες για αρμονικό ομαδικό παιχνίδι. Τα παιδιά πιθανόν να αναφέρουν ότι θα πρέπει όλοι να έχουν ίση μεταχείριση, ότι κανείς δεν πρέπει να «κλέβει», αλλά πρέπει να παίζουν όλοι δίκαια, ότι δε θα πρέπει να στεναχωριούνται όταν χάνουν, αλλά να συγχαίρουν αυτόν που έπαιξε καλά και δίκαια. 

Αφήγηση παραμυθιού / Προβολή ταινίας 
Αφού ο εκπαιδευτικός έχει εισάγει το θέμα, μπορεί να διαβάσει στα παιδιά κάποιο σχετικό παραμύθι ή να προβάλει κάποια σχετική ταινία μικρού μήκους. Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους πάνω στους κανόνες για αρμονικό ομαδικό παιχνίδι, να δημιουργήσουν εικόνες, να πάρουν ερεθίσματα, να ανακαλέσουν μνήμες, να προβληματιστούν και γενικά να εξοικειωθούν με το αντικείμενο της γνώσης. Ο εκπαιδευτικός όταν αφηγείται ένα παραμύθι θα πρέπει: 
  • να διαβάζει την ιστορία έχοντας καθαρό και αργό λόγο για να γίνει κατανοητός,
  • να χρωματίζει τη φωνή του αποδίδοντας σωστά τα πρόσωπα της ιστορίας, και
  • να είναι παραστατικός ώστε τα παιδιά να δημιουργούν εικόνες με τη φαντασία τους.
Επεξεργασία της πλοκής 
Αφού ο εκπαιδευτικός διαβάσει το παραμύθι/ προβάλει την ταινία, τα παιδιά μπορούν να χωριστούν σε μικρές ομάδες και να συζητήσουν όσα είδαν και πως ένιωσαν. Στη συνέχεια, με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού μπορούν να συζητήσουν ξανά ποιοι είναι εκείνοι οι κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούνται στα ομαδικά παιχνίδια, μιας και πιθανόν αναθεώρησαν μετά το παραμύθι ή την ταινία. 

Παιχνίδι ρόλων 
Μέσα από το παιχνίδι ρόλων τα παιδιά θα μπορέσουν να βιώσουν πολλές καταστάσεις του ομαδικού παιχνιδιού και να συνδέσουν τη θεωρητική γνώση με πραγματικές καταστάσεις της ζωής. Σε αυτή τη φάση, είναι πολύ σημαντικό ο εκπαιδευτικός να κατευθύνει το παιχνίδι και να θέσει διαφόρους ρόλους ώστε τα παιδιά να βιώσουν πολλές διαφορετικές καταστάσεις και να αποκομίσουν κάποιο ηθικό δίδαγμα από την κάθε μία. Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορεί να βιώσουν το πώς είναι όταν κάποιος δεν φέρεται δίκαια και να συνειδητοποιήσουν έτσι την αναγκαιότητα να φέρονται τα ίδια δίκαια. Ακόμη, μπορεί να βιώσουν την ήττα και να εξοικειωθούν με την ιδέα αυτή και σιγά σιγά να μάθουν να την αποδέχονται. Μπορεί ακόμα να βιώσουν το πώς είναι όταν κάποιο παιδί παραγκωνίζεται και δε χαίρει ίσης μεταχείρισης με τα άλλα. 

Αυτοί είναι κάποιοι από τους τρόπους βιωματικής μάθησης, η αποτελεσματικότητα όμως των οποίων εξαρτάται από την επεξεργασία της δραστηριότητας και την κατάλληλη προετοιμασία της ομάδας. 

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...