Skip to main content

Η επίδραση του παιδικού σταθμού στο παιδί προσχολικής ηλικίας

Πολλοί ψυχολόγοι, όπως η Selma Fraiberg (1977) και ο Burton L. White (1975), έχουν στηρίξει ότι η καθημερινή αποχώρηση του παιδιού μικρής ηλικίας από τη μητέρα του μπορεί να έχει καταστρεπτικές συνέπειες για την ανάπτυξή του. Έτσι, είναι αντίθετοι με την ημερήσια φροντίδα των μικρών παιδιών και κυρίως των βρεφών, από κέντρα προσχολικής αγωγής ή άλλα άτομα (όπως baby sitters). 

Παρόλα αυτά, οι συνεχείς κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές αλλαγές της σύγχρονης κοινωνίας, έχουν οδηγήσει στην άποψη ότι η μητέρα δε θα πρέπει να θεωρείται πλέον ως η μόνη πηγή ασφάλειας, φροντίδας, μάθησης και αγωγής του παιδιού. Εξάλλου, είναι πολλές οι ώρες καθημερινά που η μητέρα χρειάζεται να αποχωρίζεται από το παιδί και αυτό να περνάει ένα μεγάλο μέρος της μέρας του σε κάποιο κέντρο προσχολικής αγωγής ή να έχει τη φροντίδα κάποιου τρίτου ατόμου. 
Μία άποψη την οποία στηρίζω είναι ότι το παιδί μέχρι τα 2 πρώτα χρόνια της ζωής του είναι καλό να βρίσκεται σε ένα οικείο γι αυτό περιβάλλον, να περιβάλλεται από γνωστά πρόσωπα που θα ενασχοληθούν μαζί του στους δικούς του ρυθμούς και ανάγκες. Κάτι τέτοιο συμβάλει πολύ θετικά στην ορθή σωματική και συναισθηματική του ανάπτυξη. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό να γίνει από την ίδια τη μητέρα, θα ήταν καλό να γίνει από ένα τρίτο άτομο, εκπαιδευμένο στην προσχολική φροντίδα και αγωγή, που θα αποτελέσει τον κύριο φορέα αγωγής και παροχής ερεθισμάτων προς το παιδί. Στόχος είναι το παιδί να εξοικειωθεί με τον καιρό με το συγκεκριμένο άτομο, να νιώσει ασφάλεια και σταθερότητα και να μπορέσει έτσι να αναπτυχθεί, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά, σε ένα περιβάλλον οικείο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του.

Τα σύγχρονα δεδομένα δείχνουν ότι μετά τα 2-3 πρώτα της ζωής ενός παιδιού, ξεκινάει η ανάγκη του να βρίσκεται με άλλα παιδιά, να συνεργάζεται και να μοιράζεται βιώματα. Παρουσιάζεται πλέον η ανάγκη να αναπτύσσει νέες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, τις οποίες μπορεί να αποκτήσει και να εξασκήσει επιτυχημένα στο περιβάλλον του παιδικού σταθμού. Έτσι, σε αυτό το στάδιο το παιδί μπορεί πλέον να ενταχθεί σταδιακά σε κάποιο κέντρο προσχολικής αγωγής και φροντίδας, το οποίο εφόσον παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, μπορεί να συντελέσει πολύ θετικά στη μετέπειτα νοητική και κοινωνική του ανάπτυξη. 

Έξι χαρακτηριστικά στοιχεία τα οποία πιστεύεται ότι συμβάλλουν στην υψηλή ποιότητα της ημερήσιας φροντίδας είναι τα εξής: 

1. Καθημερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων που είναι αναπτυξιακά κατάλληλες και σχεδιασμένες να προάγουν τη νοητική, κοινωνική, συναισθηματική και σωματική ανάπτυξη των παιδιών. 
2. Προσωπικό με ειδική εκπαίδευση στη φροντίδα των παιδιών, προσανατολισμένο στις διαδικασίες υγείας και ασφάλειας σε συγκεκριμένα πλαίσια. 
3. Επαρκή και θρεπτικά γεύματα. 
4. Αρχείο υγείας για κάθε παιδί. 
5. Ευκαιρίες για τους γονείς να παρατηρήσουν το περιβάλλον και να συζητήσουν τις ανάγκες των παιδιών πριν από την εγγραφή τους και σε όλη τη διάρκεια της φοίτησης τους στο σταθμό. 
6. Μικρές ομάδες και λίγα παιδιά ανά μέλος του προσωπικού.

Ο παιδικός σταθμός είναι μία μικρή κοινωνία, η πρώτη που εντάσσεται το παιδί, μετά την οικογένεια. Ο παιδικός σταθμός θα πρέπει να είναι ένα περιβάλλον στο οποίο το παιδί λαμβάνει φροντίδα, αγάπη και ασφάλεια. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, το παιδί καλείται να γνωρίσει ένας ανθρώπους, να μάθει νέα πράγματα και να ζήσει νέες εμπειρίες και να διαμορφώσει προσωπικότητα. Μέσα από τις εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στον παιδικό σταθμό, από εξιδεικευμένους παιδαγωγούς, τα παιδιά μαθαίνουν να κοινωνικοποιούνται, να συνεργάζονται, να υπακούν σε κανόνες, να μοιράζονται και να σέβονται τους συνανθρώπους τους. Ταυτόχρονα, καλλιεργούν πολλές ικανότητες και δεξιότητες, αυτονομούνται, ανεξαρτητοποιούνται, αλλά και διασκεδάζουν. 

Εν κατακλείδι, ο παιδικός σταθμός μπορεί να αποτελέσει ιδανικό περιβάλλον για την υγιή σωματική, νοητική και ψυχική ανάπτυξη ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας, αρκεί να παρέχονται υψηλής ποιότητας υπηρεσίες από εξειδικευμένο στην προσχολική αγωγή και φροντίδα προσωπικό.

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...