Skip to main content

Το ντροπαλό παιδί - Ο ρόλος του παιδαγωγού

Η ιδιοσυγκρασία κάθε παιδιού είναι κατά βάση μια εγγενής ιδιότητα, δηλαδή το παιδί γεννιέται με αυτήν και του καθορίζει σημαντικά τον τρόπο που μαθαίνει, συμπεριφέρεται, κάνει σχέσεις και γενικότερα λειτουργεί ως μονάδα, αλλά και ως μέλος ενός συστήματος.

Υπάρχουν διάφορα είδη ιδιοσυγκρασιών, όπως οι εύκολες, οι δύσκολες, οι ενεργητικές, οι επίμονες και οι ντροπαλές.

Εστιάζοντας στην ντροπαλή ιδιοσυγκρασία ενός παιδιού, είναι το είδος ιδιοσυγκρασίας που έχουν παιδιά πιο ήπιων τόνων, τα οποία προσαρμόζονται πιο δύσκολα σε νέα περιβάλλοντα και εξοικειώνονται πιο δύσκολα με νέα άτομα που γνωρίζουν. Πολλές φορές τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν σωματικά συμπτώματα, όπως έντονο άγχος, όταν έρχονται σε επαφή με νέες καταστάσεις, στις οποίες δυσκολεύονται να προσαρμοστούν. 

Η συμπεριφορά ενός παιδαγωγός, όπως και ενός γονέα, θα μπορούσε να φανεί πολύ βοηθητική στην ντροπαλή ιδιοσυγκρασία ενός παιδιού. Στόχος του παιδαγωγού και του γονέα θα πρέπει να είναι να δείξουν στο παιδί ότι αυτή η συμπεριφορά είναι απολύτως φυσιολογική και αποδεκτή και δε χρειάζεται να αισθάνεται άσχημα που έχει αυτή τη ντροπαλή ιδιοσυγκρασία.

Μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο να διηγηθούν ιστορίες στο παιδί που θα το καθησυχάσουν και θα το κάνουν να νιώσει ότι δεν είναι μοναδικός σε αυτό και είναι όντως κάτι φυσιολογικό. Οι ιστορίες αυτές μπορεί να είναι είτε βγαλμένες από τη ζωή, είτε από παιδικά βιβλία που θα διαβάσουν στο παιδί σχετικά με το θέμα αυτό.

Σημαντικό είναι να αποφεύγονται οι ταμπέλες όπως «είναι ντροπαλός», «ντρέπεται όταν γνωρίζει νέα άτομα», καθώς αυτό προσθέτει επιπλέον άγχος στο παιδί αυτής της ιδιοσυγκρασίας. Αντίστοιχα, όταν κάποιος κάνει κάποιο σχόλιο για την ντροπαλή ιδιοσυγκρασία του παιδιού (μπροστά του), ο παιδαγωγός ή ο γονέας θα πρέπει να παρεμβαίνουν εξουδετερώνοντας τέτοιες καταστάσεις. Για παράδειγμα αν κάποιος πει στο ντροπαλό παιδί «ντρέπεσαι να μου μιλήσεις;», μπορούμε να παρέμβουμε λέγοντας «είναι ομιλητικότατος όταν είναι με ανθρώπους που γνωρίζει».

Ακόμη, ο παιδαγωγός προκειμένου να βοηθήσει το ντροπαλό παιδί θα πρέπει με διάφορους τρόπους να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του και να το βοηθήσει να εμπλουτίσει τις κοινωνικές του δεξιότητες.
Πιο συγκεκριμένα θα ήταν επιθυμητό να του αναθέτει ευθύνες ανάλογα με τις ικανότητες του, βοηθητικό ρόλο στην τάξη καθώς και τη δυνατότητα να αναλάβει πρωτοβουλίες.Ο παιδαγωγός πρέπει να είναι πάντα πρόθυμος να αναγνωρίζει και να επικροτεί και τα μικρότερα σημάδια προόδου και ανάπτυξης.

Ο παιδαγωγός μπορεί να επαινεί το παιδί σε κάθε προσπάθεια προσέγγισης νέων φίλων και εμπλοκής του σε ομαδικές δραστηριότητες. Ο έπαινος να είναι αυθεντικός, ρεαλιστικός, με έμφαση στη λεπτομέρεια και τη διαδικασία και να δείχνει εμπιστοσύνη στις ικανότητες και τις επιλογές του νηπίου.

Αυτοί είναι μερικοί τρόποι με τους οποίους το παιδί συμφιλιώνεται με την ιδιοσυγκρασία του και μπορεί να λειτουργήσει πιο εύκολα ως μονάδα ή μέλος ενός συστήματος.

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...