Skip to main content

Ενεργητική μάθηση για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων του παιδιού

Κατά τη νηπιακή ηλικία, η ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί τη γλώσσα ως μέσο επικοινωνίας ανθεί κυριολεκτικά. Στην ηλικία των 18 μηνών ένα νήπιο σίγουρα χρειάζεται τους ενηλίκους ως «μεταφραστές» των γλωσσικών του μηνυμάτων και η επικοινωνία του με τον κόσμο εξαρτάται από την ακρίβεια με την οποία τα άλλα άτομα θα «μαντέψουν» αυτά που λέει, ενώ φτάνοντας στην ηλικία των 3 ετών τα περισσότερα νήπια είναι σε θέση να μοιραστούν τις σκέψεις τους χωρίς σχεδόν κανένα γλωσσικό εμπόδιο.

Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες με μεγαλύτερη ευκολία, είναι σημαντικό να τα καλούμε να μάθουν ενεργητικά και όχι παθητικά, δηλαδή να χρησιμοποιούν όλες τους τις αισθήσεις, να συσχετίζουν τις λέξεις άμεσα με τις πράξεις και να λαμβάνουν μέρος ενεργά στα διάφορα συμβάντα. 
Η κατάκτηση της γλώσσας είναι μια ενεργός διαδικασία, και όσο περισσότερο τα παιδιά καλούνται να συμμετάσχουν, τόσο πιο θετικό είναι το τελικό αποτέλεσμα. Έτσι, όταν οι γονείς ή άλλοι ενήλικοι περνούν χρόνο με τα παιδιά, τα βοηθούν να αναπτύξουν το εύρος της προσοχής τους, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες.

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα ενεργητικής μάθησης:
  • Θεατροπαιχνίδι/παιχνίδι ρόλων: Το παιδί καλείται να εμπλακεί ενεργά σε ένα θεατρικό παιχνίδι, να ακούσει μικρούς διαλόγους και να προσπαθήσει να επικοινωνήσει με συνδυασμούς λέξεων.
Το θεατροπαιχνίδι, μπορεί να συνδυαστεί και με την ανάγνωση του ίδιου παραμυθιού για μία εβδομάδα, κάτι το οποίο παρέχει την ευκαιρία στα παιδιά να εξοικειωθούν και να αφομοιώσουν την ιστορία που τους διαβάζουμε. Πρέπει να τους επιτρέπουμε να συμμετέχουν ενεργά, για παράδειγμα, να πιάσουν το βιβλίο, να δείξουν τις εικόνες, να γυρίσουν τις σελίδες κτλ. Η επαναλαμβανόμενη ανάγνωση του ίδιου βιβλίου, βοηθάει το παιδί να θυμηθεί μία ιστορία, τις λέξεις και τους συνδυασμούς λέξεων και να είναι σε θέση να τις επαναλάβει. Μπορούμε λοιπόν να αναπαριστήσουμε με τη μορφή θεατρικού την ιστορία που του έχουμε διαβάσει, δίνοντας στο παιδί την ευκαιρία να επαναλάβει διαλόγους που του έχουμε διαβάσει.
  • Συμμετοχή στο μαγείρεμα: Το παιδί καλείται να εμπλακεί ενεργητικά με την προετοιμασία ενός φαγητού, μίας σαλάτας ή ενός γλυκού, να γνωρίσει από κοντά τα υλικά και να "βοηθήσει" στη διαδικασία. Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να εμπλακεί στην προετοιμασία μίας απλής φρουτοσαλάτας ώστε να μάθει πιο εύκολα τα ονόματα των φρούτων και απλούς συνδυασμούς λέξεων όπως «πλένω το μήλο», «κόβω τη μπανάνα», «φρούτα στο πιάτο» κτλ.
  • Επίσκεψη στο ζωολογικό κήπο: Το παιδί θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τα ζώα, να έρθει σε επαφή με αυτά, να ακούσει τους ήχους που κάνουν, να τα ταΐσει, να τα χαιδέψει και μέσα σε αυτό το πλαίσιο, να μάθει νέες λέξεις και συνδυασμούς λέξεων τα οποία θα του είναι πιο εύκολα να αφομοιώσει.
  • Παιχνίδια με πλαστελίνη: Το παιδί καλείται να παίξει με την πλαστελίνη, να χρησιμοποιήσει την αίσθηση της αφής, να επιλέξει χρώματα, να δημιουργήσει σχήματα και μέσα σε αυτό το πλαίσιο, να μάθει νέες λέξεις και συνδυασμούς λέξεων τα οποία θα του είναι πιο εύκολα να αφομοιώσει.
Πέρα από τα ενδεικτικά παραδείγματα που δόθηκαν παραπάνω, υπάρχουν πολλές ακόμα δραστηριότητες (οι οποίες θα περιγραφούν με περισσότερη λεπτομέρια σε επόμενες αναρτήσεις) στις οποίες αν εμπλακεί το παιδί ενεργητικά και όχι παθητικά, θα μπορέσει να αναπτύξει τις γλωσσικές τους δεξιότητες με μεγαλύτερη ευκολία.

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...