Skip to main content

Αντιμετωπίζοντας τους εφιάλτες των παιδιών

Aρκετά παιδιά ηλικίας 2 έως 5 ετών υποφέρουν από εφιάλτες, με το φαινόμενο αυτό να παρουσιάζεται πιο συχνά στα κορίτσια και να αυξάνεται σε συχνότητα μεταξύ 4 και 5 ετών.
Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι οι εφιάλτες διαφοροποιούνται από τους νυχτερινούς τρόμους. Στους εφιάλτες τα παιδιά ξυπνάνε τρομαγμένα αλλά είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται αυτό που έχουν δει στον ύπνο τους. Στους νυχτερινούς τρόμους, τα παιδιά ξυπνούν ξαφνικά και πιθανόν να έχουν έντονη ανησυχία, σύγχυση, αποπροσανατολισμό, καθώς και σωματικά συμπτώματα όπως εφίδρωση, ταχυκαρδία ή ταχύπνοια. Οι νυχτερινοί τρόμοι πιθανόν να συνοδεύονται και από υπνοβασία.

Οι εφιάλτες των παιδιών συνδέονται συχνά με κούραση, αδιαθεσία (αρρώστια), στρες ή κάποιες αγχογόνες καταστάσεις που μπορεί να βιώνουν τα παιδιά στην καθημερινότητα τους, έπειτα από κάποια αλλαγή που έχει συμβεί στις συνήθειες τους ή από κάποια εμπειρία αποχωρισμού (διάρκειας 4 εβδομάδων ή περισσότερο) από τους γονείς και κυρίως από τη μητέρα. 
Ο γονέας θα πρέπει να εκτιμήσει αν οι εφιάλτες μπορεί να οφείλονται σε κάποιο από τα παραπάνω αίτια και να διερευνήσει αν θα μπορούσε να καθησυχάσει το παιδί και να αποβάλλει από την καθημερινότητα του τυχόν αγχογόνες καταστάσεις.

Παρακάτω προτείνονται κάποιες οδηγίες για το πώς θα πρέπει να συμπεριφερθεί ο γονέας την επόμενη φορά που το παιδί θα δει έναν εφιάλτη:

  • Να καθησυχάσει το παιδί όταν αυτό ξυπνήσει ταραγμένο από τον εφιάλτη, διαβεβαιώνοντας το ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να φοβάται και να ανησυχεί και ότι ήταν ένας εφιάλτης που μπορεί να δούμε στον ύπνο μας και δεν είναι πραγματικός
  • Να συζητήσει με το παιδί τον εφιάλτη, αποφεύγοντας όμως να δώσει έμφαση στο αντικείμενο του φόβου. Αν το παιδί επιμένει να διηγηθεί τι είδε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, να το διαβεβαιώσει ότι θα έχει την ευκαιρία να το περιγράψει το πρωί και όχι τώρα
  • Αν χρειαστεί, να παροτρύνει το παιδί να κάνουν ενέργειες που θα το καθησυχάσουν, όπως να ανάψουν τα φώτα, να ψάξουν το δωμάτιο για να βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχει κάτι επικίνδυνο, να βεβαιωθεί ότι ο άλλος γονιός και τα αδερφάκια του είναι καλά κτλ.
  • Αν το επόμενο πρωί το παιδί επιμένει να διηγηθεί το όνειρο, να το αφήσει να το κάνει, αποφεύγοντας όμως να μιλήσουν για το αντικείμενο του φόβου και διαβεβαιώνοντάς το για ακόμη μία φορά ότι δεν υπάρχει λόγος να φοβάται.
Αν οι εφιάλτες του παιδιού συνεχίζονται, θα πρέπει ο γονέας να ζητήσει τη συμβουλή κάποιου ειδικού για να βρει την βαθύτερη αιτία που οδηγούν στους εφιάλτες του παιδιού. 

Comments

Popular posts from this blog

Συναισθηματική ρύθμιση στο νηπιαγωγείο - Παιδαγωγική τεχνική

Η συναισθηματική ρύθμιση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να ελέγχει μόνο του τον εαυτό του και να ηρεμεί ώστε να μην κατακυριεύεται από δύσκολα συναισθήματα. Στη βρεφική ηλικία, η συμπαράσταση και το άγγιγμα των γονιών επιτρέπουν την ανάπτυξη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος συναισθηματικής ρύθμισης, ενώ στη νηπιακή ηλικία, μέσα από κατάλληλη εκπαίδευση, τα παιδιά ενισχύουν τη συναισθηματική τους ρύθμιση και καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα.   Παρακάτω αναλύεται μία τεχνική, η οποία αφορά γενικότερα τη συναισθηματική ρύθμιση των παιδιώ ση νηπιακή ηλικία. Η τεχνική αυτή αναπτύχθηκε για να εκπαιδευτούν οι νηπιαγωγοί ώστε να ενισχύσουν τη συναισθηματική ρύθμιση παιδιών ηλικίας 3 έως 6. Ο στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους και να μπορούν να τα ρυθμίζουν, να ενισχύσουν την ικανότητά τους να εκφράζουν ευχάριστα συναισθήματα, να βελτιώσουν τη σχέση με τους συμμαθητές τους και να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσ...

Συνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο - Εφαρμογή

Η συνεργατική μάθηση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κατά την οποία τα παιδιά οργανώνονται σκοπίμως σε μικρές ομάδες προκειμένου να υλοποιήσουν δραστηριότητες που εξυπηρετούν συγκεκριμένους παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς και στόχους. Στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης, τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν να έχουν υπομονή και να περιμένουν τη σειρά τους, να βοηθάνε τους άλλους, να επικοινωνούν, να λύνουν προβλήματα, να εκφράζουν συναισθήματα και επιθυμίες και πολλά άλλα. Η συνεργατική μάθηση οργανώνεται σε 3 βασικά στάδια, το στάδιο της προετοιμασίας, της επεξεργασίας και της αξιολόγησης. Μία δραστηριότητα συνεργατικής μάθησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο με αφορμή τον ερχομό του καλοκαιριού, είναι η δημιουργία ενός πίνακα με θέμα το καλοκαίρι. Θα μπορούσε λοιπόν να ζητηθεί από τα παιδιά είτε να ζωγραφίσουν κάτι, είτε να κολλήσουν κάτι, όπως αποκόμματα, κοχύλια, άμμο κτλ για να δημιουργήσουν έναν πίνακα. Σε αυτή λοιπόν τη δραστηριότητα θα ακολου...

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή των μικρών ομάδων εργασίας στο νηπιαγωγείο

Η εργασία σε μικρές ομάδες συμβάλει σημαντικά στην κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και ενδείκνυται σαν ένας ιδιαίτερης σημασίας τρόπος μάθησης. Μέσα στις μικρές ομάδες 3-4 ατόμων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συναναστραφούν με συνομήλικούς τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να συνεργαστούν για έναν κοινό στόχο. Στην προσχολική ηλικία, η εργασία σε ομάδες εμφανίζει δυσκολίες σε σχέση με αυτή σε μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς τα νήπια είναι σε στάδιο ανάπτυξης και απαιτείται μία σειρά δραστηριοτήτων που θα συμβαδίζει με το αναπτυξιακό τους επίπεδο, αλλά ταυτόχρονα θα βοηθάει στην περαιτέρω κοινωνική και γνωστική ανάπτυξή τους. Ο ρόλος του παιδαγωγού λοιπόν κρίνεται πολύ χρήσιμος προκειμένου να δώσει τις σωστές κατευθύνσεις. Αναλύοντας ένα απλό παράδειγμα εργασίας σε ομάδες, θα εξετάσουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Θα μπορούσε λοιπόν να δοθεί στα παιδιά η δραστηριότητα να φτιάξουν μικρά θεματικά βιβλία, όπως για παράδειγμα βιβλία με τους αριθμούς, τα γράμ...